Crimmp: ‘Geen spektakel, maar experimentele optredens waar spanning in zit’

24 april 2017

 

Muzikanten die op gevonden voorwerpen spelen, een concert met het geluid van niet startende tl-balken of poëzie met alleen zelfstandige voorwerpen. De voorstellingen bij Podium OCW zijn kleinschalig en allesbehalve conventioneel. Initiatiefnemer en kunstenaar Arnold Schalks wil met de voorstellingen ‘crimmp’, in zijn atelier Podium OCW, bezoekers iets intens laten ervaren. ‘Eenvoud. Dat is wat ik wil. Het moet simpel zijn.’

Het atelier van Arnold Schalks zit verstopt in het oude schoolgebouw aan de Drievriendenstraat. Een plek die in handen is van SKAR en atelierruimtes biedt aan kunstenaars. Beeldende kunst is op het eerste gezicht echter niet te vinden in het atelier van Schalks: stapels stoelen, een verhoogd podium en een soort zwevend balkon vullen de ruimte. Schalks heeft zijn atelier omgebouwd tot Podium OCW: een mini-theaterzaal, waar hij artiesten laat optreden voor een klein gezelschap. ‘Ik wil het voordeel uit een plek halen’, legt hij uit. ‘Je zit hier op een steenworp afstand van het station en de West-Kruiskade. Waarom zou je deze ruimte dan niet gebruiken om met anderen te delen? Dat is volgens mij ook het hele idee van kunst. Mensen laten toetreden in de wereld die jij hebt geschapen.’

Kleinschaligheid

Maandelijks, verspreid over drie avonden, vinden bij Podium OCW de crimmp-voorstellingen plaats: een combinatie van muziek, film, gesproken woord of kunst die gemiddeld anderhalf uur duren. Per avond is er ruimte voor ‘maar’ dertig bezoekers. Het publiek zit dicht op het podium, waardoor er al snel een intieme sfeer ontstaat. ‘Omdat het klein blijft, is er veel contact tussen de artiesten en bezoekers’, vertelt Schalks die bewust voor deze kleinschaligheid heeft gekozen. ‘Bij veel podia zie je dat de zaal te groot is. Dan bereik je het publiek niet meer. Met kleinschaligheid maak je het gastvrijer en je bereikt mensen sneller Elke bezoeker kan alles wat er op het podium gebeurt geconcentreerd tot zich nemen. In een overvloed aan indrukken blijft niks hangen. In de huidige tijd hebben we een gigantisch aanbod aan prikkels. Ik merk zelf al dat ik niet alles tegelijkertijd kan verwerken.’’

Deze kleinschaligheid is ook inhoudelijk terug te vinden op het podium. De optredens zijn ‘klein’ en wars van spektakel. ‘Ik vis in een vijver van een bepaalde slag artiesten. Het liefst laat ik iets zien dat nog niet af is. Geen spektakelstukken, maar experimentele optredens waar spanning in zit.’ Dit varieert van een toneelspeler die alleen zijn stem gebruikt tot aan een percussionist die een compositie van slagwerk speelt, zonder dat de instrumenten er fysiek zijn. ‘Eenvoud. Dat is wat ik wil. Het moet simpel en luchtig zijn. Een belangrijk aspect van kunst is spelen: je speelt met conventies en ideeën.’

 

Superkritisch

De entree voor Crimmp is gratis, maar een donatie is verplicht. ‘Door geen entree te vragen trek je geen muur op, maar maak je het wel superkritisch. Mensen zeggen na de voorstelling eerlijk wat ze er vinden en laten hun mening ook blijken uit de grootte van de donatie.’ Met de donaties worden vooral de kosten voor het gebruik van de ruimte gedekt. ‘De artiesten krijgen hier in feite alleen een immateriële beloning. Ze kunnen bij Podium OCW iets uitproberen voor een enorm geconcentreerd publiek. De nabijheid en concentratie is hier heel belangrijk. In feite heeft Podium OCW een soort laboratoriumfunctie met het publiek als proefkonijn. Veel artiesten vinden het een intense en fijne ervaring en komen graag terug.’

De volgende Crimmp (Crimmp_25)  staat in het teken van Kurt Schwitter. Het werk van deze Duitse dichter wordt uitgevoerd door twee muzikantes die een ‘oersonate’ geven met alleen maar klanken. ‘Een vrolijke avond  om de ergernissen van de dagelijkse beslommeringen te vergeten.’ Crimmp_25 is op 25,26 en 27 mei te bezoeken. Reserveren is verplicht via www.podiumocw.nl.